به گزارش
خودروکار ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:در حوزه قیمت خودرو 2 رویکرد وجود دارد؛ نخست آنکه عدهای معتقدند، قیمت کالایی مانند خودرو به هیچ وجه نباید تغییر کند، تحقق این سیاست مستلزم جبران هزینههای خودروساز است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به عنوان حاکمیت و دولت اصرار داریم که قیمت خودرو ثابت باقی بماند باید منابع آن جبران شود.
وی با اشاره به ایده برخی افراد مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو، اضافه کرد: با توجه به اینکه عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر همخوانی ندارد نباید به خودروسازان اختیار داد که قیمتها را سلیقهای افزایش دهند، باید نظارت و تنظیمگری دولت در آنالیز قیمت و سود واقعی به گونهای باشد که از مصرفکننده و از تولیدکننده به خوبی حمایت شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: افزایش قیمت خودرو را با توجه به تحریمها وشرایط موجود باید براساس منطق و استدلال باشد.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به اینکه عدهای معتقدند افزایش قیمت خودرو در بازار ناشی از کافی نبودن تیراژ تولید است، نظر شما چیست؟ توضیح داد: حتما یکی از دلایل این است تا زمانیکه عرضه و تقاضا در هر صنعتی با یکدیگر همخوانی نداشته باشد، قیمت کالا افزایش مییابد.
موافق حذف قیمتگذاری دستوری در شرایط فعلی نیستم
طاهری ادامه داد: من موافق حذف قیمتگذاری دستوری به گونهای که بهای خودرو سلیقهای تعیین شود، نیستم اما در مقابل سرکوب قیمت را نیز قبول ندارم، زیرا در شرایطی که کالا انحصاری است و تولید آن کمتر از میزان تقاضا است، باید تنظیمگری عادلانه و صادقانه در این حوزه انجام شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه با افزایش قیمت کارخانهای خودرو، بهای این کالا در بازار به همان میزان گران میشود، توضیح داد: از آنجاکه تقاضا از عرضه بیشتر است، هر اقدامی که انجام دهیم اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به دنبال افزایش است؛ بنابراین برای رفع این مشکل باید عرضه از طریق واردات یا رشد تولید افزایش یابد.
انتهای پیام/م